bila dunia di tangan mereka yg alpa..

jam menunjukkan pukul 2.18 minit pagi ketika aku tgh online2 fb.*dok umah oh,lyn fb jela *
tgh syok2 melayan karenah kawan2 kat fb,tetibe aku terpukul dengan status seorang sahabat yg berbunyi begini.."mahkamah spain benarkan abortion,ape kowang rase?".wah,ape ni?ape yg da jd ni?nape jd cmni ni?

terus aku dgn tangkas dan pantas*ala-ala ninja asassin* meng'google' tok carik articles tersebut.owh,jumpe jugak akhirnye!*mcm susah sgt nk jmpe*.artikel panjang lebar dalam bahasa inggeris tu aku telaah tiap2 bait ayatnye.tertarik benar aku akan cerita yg terpampang di desktop lappy benQ aku ni..*promote sket*.wpon mengalmi sedikit kesukaran memahami bahase,aku bejaya gak phmkan isi kandungan artikel ni.

katenye,parlimen Sepanyol baru sahaje meluluskan akta menggugurkan kandungan untuk wanita,x kire la da kawen ke,blom ke..dan undang2 ini sah pada wanita seawal usia 16-17 tahun!
tetapi perkara ni akan di 'informed' pade parents dorang.undang2 ini dilakukan dengan alasan 'abortion' atau pengguguran adalah hak seorang wanita,selain menganggap undang2 ini sah dan melindungi wanita.

agak terkedu aku bace artikel ni..lantas aku terfikir betapa berubahnya sepanyol masa kini.kalo nk dilihatkan sejarah,spain satu ketike dulu adalah salah satu negara Islam di bawah pemerintahan umaiyyah,dimana spain dapat di takluk umat Islam dan menjadi salah satu negara besar islam.ingat lagi name2 seperti alhambra' dan andalusia?tu sume asalnye kat spain.

hak ape yg cube ditegakkan oleh spain ni dengan membenarkan satu nyawa tidak berdosa dibunuh begitu saje?bek ko bg je org len g bunuh2 org,merompak merogol sume,lg bgus.*emo2*
tp bila dunia di tangan mereke yg alpa?ape yg bole dikatekan lg..cume berharap agar keadaan kembali berubah.mujurlah masih ade yg sedar di spain saen yg masih wat demonstrasi tok halang akta baru ni..hmm..tah la..xtau la mau katekan ape lg...huhu.

p/s~moral of da story,marilah kite sokong german world cup ni!haha..ade kaitan ke?

2 comments:

aah..ada kuar kt berita semalam..
ada gak aktivis yang berdemo menentang kelulusan peraturan ni..dia kata akan bincang balik,tp bila tu tak tau a plak..

bila manusia hilang sifat kemanusiaan,lantas diganti sifat kebintangan..binatang pn xcmtu..uhuhu..

jom germany..!!haha

kamu..kamu..kamu
lama tak update blog! ha, jawab ni. update lah nanti. hihi

http://mutiarawarnasari.blogspot.com/2010/07/tag-again.html